Pomoc dziecku a zajęcia integracji sensorycznej

Pomoc dziecku a zajęcia integracji sensorycznej

Do niedawna wydawało mi się, że zbyt ruchliwy, bez umiejętności koncentracji maluch to poprostu każdorazowo niegrzeczny brzdąc. Przeciwieństwo, czyli wycofana mała istota, niechętna do kontaktu werbalnego i niewerbalnego to z kolei dziecko nieśmiałe.

Czy termin: integracja SI zmienił moje myślenie?

integracja sensoryczna rzeszówNic bardziej mylnego niż zaszufladkować z góry dziecko do kategorii niegrzeczny, nieusłychany czy skryta, nieśmiała osobowość. W psychologii funkcjonuje od relatywnie niedawna pojęcie: zaburzenia integracji sensorycznej. Jest to nic innego jak neurologiczny problem z ludzkimi zmysłami, odmienny sposób reagowania na zmysłowe bodźce z otoczenia. A przecież świat, codzienność to zlepek wzrokowych i słuchowych doznań, dotyku materialnych dóbr,czucia zapachów i poznawania świata poprzez smakowanie. Dziecko, które  inaczej to odczuwa ucieka przed światem.Pomóżmy mu poprzez terapię SI.Byłam świadkiem ów zajęć, integracja sensoryczna rzeszów – taką kategorią się kierowałam w poszukiwaniach terapii, było to przedmiotem części praktycznej mojej pracy. Terapia SI to nauka bodźców zmysłowych: Czym są?Jak się ich nie bać?Jak je kontrolować? Jak czuć się bezpiecznie pomimo hałasu, różnorodności faktur podłoża etc? Plusem terapii jest to, iż zamknięta jest w ramy zabawy z dzieckiem:huśtawka,hamak, deskorolka,masaże,zabawki z różnych faktur i tekstylii zrobione itp. To jakże ważna gimnastyka dla ciała i psychiki dziecka równocześnie. Pozwoli mu lepiej poznać otoczenie i otworzyć się na niego. Manualność wzrasta.

Ważnym jest znalezienie wyszkolonego w tym zakresie terapeutę SI, który przeszedł odpowiednie szkolenia, posiada certyfikat w tym zakresie. Każda terapia to też wpierw kompleksowa diagnoza psychologiczna i obszerny wywiad z rodzicami.